top of page

CAMBODIA

After the Khmer Empire, 2006

HET GOEDE NIEUWS...

Cambodja is kleurrijk. Cambodja is avontuurlijk. Cambodja heeft paden waar menig bikepacker of mountainbiker helemaal los kan gaan. Cambodja heeft prima wegen waar je vol bepakt met je toerfiets overheen kunt rijden. Cambodja heeft regenwouden, droge gebieden, heeft een heerlijk warm klimaat, schitterende tempels en vooral, heel veel vriendelijke en toegankelijke mensen.

200610 Cambodja 250.jpeg

HET SLECHTE ...

In de jaren zeventig gaat het fout in Cambodja. De Rode Khmer kwam aan de macht en bepaalde via artikel 20 een totale godsdienstvrijheid voor het land. De vertaling daarvan was dat "alle reactionaire religies die nadelig zijn voor het Democratisch Kampuchea en zijn volk ten strengste verboden zijn". En dat heeft grote gevolgen. Tienduizenden monniken werden vermoord. Tempelcomplexen werden vernietigd. Er werd op grote schaal gemarteld, misdaden gepleegd, hele gebieden zijn bedekt met landmijnen, alles om het regime in het zadel te houden. In de jaren tachtig komt de economie tot een stilstand. Grote hongersnood is het gevolg. Ondanks dat die periode achter ons ligt behoort Cambodja tot een van de armste landen en kan ook nu nog niet zonder hulp van buitenaf.

OP WEG

Cambodja is een genot om doorheen te fietsen. Ja, veel onverharde wegen zijn stoffig en als het heeft geregeld zak je diep weg in de modder. Maar daar staat tegenover dat het landschap schitterend is. Onderweg komen we door veel dorpjes en vaak overnachten we er ook. En terwijl we dat doen worden er kippen voor ons geslacht en zitten we op de grond rond een vuurtje, rijst met kip en wijn te drinken. Het wordt een gezellige avond.

200610 Cambodja 371.JPG

DE TEMPELS

Angkor Wat wordt in elk reisboek genoemd en niet onterecht. Het is een schitterend tempelcomplex waar je uren rond kunt dwalen. Vooral in de vroege ochtend en de late middag is het goed toeven hier. Daar tussen is het het domein van de toeristenbussen en veranderd de sfeer aanzienlijk.

Overal in het binnenland komt je resten van tempels tegen. De een goed verzorgd, de ander verscholen in de jungle en lastig te bereiken. Maar met de fiets is dat geen probleem. Investeer in voldoende werkzweet en je komt overal. Vooral bij de kleine tempels, de verborgen schatten, voelen we een beetje hoe het hier vroeger moet zijn geweest.

HET BINNENLAND IN

Het oosten van Cambodja was in 2006 nog redelijk onontgonnen gebied. Weinig wegen, weinig dorpen. Het was voor ons lastig te bepalen waar het veilig was. Overal lagen nog landmijnen en soms kwamen we op smalle sporen terecht waar het onzeker was waar die verdomde dingen lagen. Alleen via de GPS konden we onze track terug vinden. We zullen nooit weten of ze er echt hebben gelegen.

Het is het gedeelte wat voor ons het zwaarst is om te fietsen. We kamperen op verlaten houtplatformen van lokale jagers. Zo zijn we veilig voor ongedierte. Tijdens het wassen valt Lisette twee meter omlaag en kom plat op haar rug terecht. Wonder boven wonder staat ze weer op om de volgende dag compleet beurs de jungletocht voort te zetten. En hoe gek het ook is, we genieten. In 1995 reden we vlak langs dit gebied en was het nog niet veilig genoeg. Nu lijkt onze tocht voor heel even een ontdekkingsreis te zijn.