top of page

OVER ONS

Lisette Verzijl & Marco Meijerink

SAMENVATTING...

Marco en Lisette fietsen, lopen, klimmen, kanoën, reizen vanaf 1984. Daarbij hebben ze door meer dan 94 landen outdoor expedities gemaakt. Soms kort maar even vaak lange tochten van maanden of jaren. Buiten zijn, ontdekken, ervaren, uitdagingen, culturen, mensen, landschappen, eigenlijk al die factoren motiveert hen om er elke keer weer erop uit te trekken.

Van hun tochten doen ze verslag in verschillende media zoals kranten, tijdschriften radio en televisie. Ook geven we regelmatig lezingen in zowel binnen- en buitenland. Zie ook op deze pagina.

Hun ervaringen delen ze met een aantal progressieve (buiten)sport merken op het gebied van gezondheidszorg, reizen, fietsen en outdoor fabrikanten. Neem gerust contact op....

HET VERHAAL, HET BEGIN ...

Geboren in 1970 in een klein dorpje in Drenthe, Steenwijksmoer.

Landbouwvelden en een uitgestrekte horizon. Vuurtje stoken, aardappels poffen, carbid schieten, door de velden trekken. Erop uit. Lisette kwam twee jaar later ter wereld en meer dan 200 kilometer verderop. In het verre westen. Onder de rook van Rotterdam in een rustige Barendrecht. Een Drent en een Zuid Hollandse. Voor beiden was de wereld in het oosten of het westen, een totaal andere dimensie. Maar 14 jaar later was het raak. Het eerste fietstochtje door de polders. Pubers. de eerste zoen en daarna al snel de eerste fietstocht. Op naar Belgie waar we na 160 km later door onze ouders opgehaald moesten worden omdat Marco van zijn fiets donderde. De tocht leek ogenschijnlijk geen succes maar geef twee pubers de vrijheid die fietsen geeft en het vuur is aangestoken. Wind, zon, vrijheid, open horizon, sportieve uitdaging. Alle elementen die we zo erg kunnen waarderen. Deze tocht was het begin van veel en veel meer......

1984 - 1990

Van krantenfiets naar een tweedehands racefiets, tweedehands tassen, tweedehands tent maar eersteklas avontuur. We ontdekten Belgie, Duitsland, Joegoslavië, Hongarije, Als jonge pubers zwierven we door de Benelux en daarbuiten. Alles was nieuw, alles was spannend. We hadden geen idee wat ver was en hoeveel we aan konden. Vroeg opstaan en fietsen totdat het avond was. Soms deed de kilometerteller het en stond er 160 op. Soms deed niets het en reden we op gevoel. De eerste avond wild kamperen. Maaltijden met aangebrande macaroni met tomatensaus. Een heel brood als ontbijt. Veel eten, veel fietsen, veel zweten. Alles leek het lichaam aante kunnen. De horizon leek nooit te ver te zijn. Oh wat is onwetendheid mooi!

1990 - 1995

Winter, zomer, herfst. lente. We fietsen, lopen, klimmen in alle seizoenen. Van IJsland tot Marokko. Van Scandinavië tot Spanje. Grote delen van Europa worden ontdekt. en hoe meer we onderweg zijn hoe meer we erachter komen dat dit 'ons dingetje' is. Via wielerclub Barrhopoort worden alle grote rondes gereden. Uiteraard tochten als Luik Bastenaken Luik, Amstel Gold race en anderen. Elk jaar opgaan voor het klimmersbrevet. De grote VTT's. Keurig bijgehouden in een toerboekje. Om 5 uur in de ochtend opstaan. 200 kilometer met de auto vol met slaperige mannen die daarna als idioten 250 kilometer fietsen in de Ardennen of Noord Frankrijk om daarna met met diezelfde zweterige mannen terug te rijden om de volgende dag 150 km lekker uit te fietsen. Dit waren de jaren van veel fietsen en grote doelen aftikken. Combinatie van adrenaline en veel testosteron.

En dan nemen we een andere afslag die grote gevolgen heeft gehad voor de rest van ons leven. Na 3 maanden fietsen door Scandinavië komen we aan in het zuiden van Noorwegen, Kristiansand. Na weken fietsen door de bossen kijken we met de fiets tussen onze benen neer op de stad met maar een gedachte, dit is heel erg gaaf en veel en veel te kort........

1995 - 1997 CROSSING BORDERS I

Grensoverschrijdend fietsen. Van Nederland naar Nieuw Zeeland. Twee jaar, tienduizenden kilometers en vele landen doorkruist. Wat begon als een ogenschijnlijke mooie lenterit in het voorjaar van 1995 vanuit Nederland, werd een heroische tocht waarbij de woestijnen in het midden oosten werden bedwongen, de machtige toppen van de Himalaya werden doorkruist. We verdwaalden in de hectiek en de dynamiek van het Indiase continent. Ons tegoed deden deden aan al het moois in Zuid Oost Azie om vervolgens de stilte en oneindige vergezichten zochten in de bush van Australie om te eindigen in op het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland.

We vertrokken als jonge onervaren twintigers en eindigden als wereldburgers. We kwamen erachter dat onze waarheid niet altijd de waarheid is. We zagen dat overal ter wereld mensen bezig waren om de wereld een beetje beter te maken. We zagen de schoonheid maar ook de lelijkheid. We zwoegden door stroperige corruptie, schending van fundamentele mensenrechten. Maar ook ondervonden we dat bij het afzetten van de Nederlandse bril we meer begrip kregen hoe de wereld in elkaar zit. En dat is complex. Er is helaas geen eenvoudig antwoord voor complexe problemen.

Onze lichamelijke uitdaging van onze fietstocht werd zo  ook een intellectuele challenge. En dat geeft op beide vlakken meer rek, meer flexibiliteit. Een rijkdom die niet in geld is uit te drukken.

1998 - 1999

Een tussenjaar. Na de thuiskomst in 1997 waren de plannen al gereed voor de volgende grote tocht. In de tussentijd trainen we flink met hardlopen, wielrennen. Turkije in de zomer wordt gekozen om te trainen voor de volgende uitdaging, fietsen door de Sahara.

1999 - 2001 CROSSING BORDERS II

Een expeditie door Afrika, Midden Oosten, Europa en de verschillende Amerika's. Vanuit Spanje fietsen we Marokko in om onze eerste uitdaging aan te gaan, de sahara per fiets bedwingen. Door de woestijn komen we uit in de Sahel om via west Afrika naar Zuid Afrika te trekken. En eenmaal in het zuiden gekomen draaien we de fietsen om en fietsen via de oost zijde van Afrika via Egypte Afrika weer uit. daar doen we een jaar over. In de winter trekken we door zuid Europa naar Spanje waar we een vlucht nemen naar Buenos Aires voor het de volgende etappe van onze tocht. Van Zuid- naar Noord Amerika. Van de pampa's naar red nek country en alles wat daar tussen zit.

Heel kort beschreven waar we uiteindelijk twee jaar over doen. Afrika raakt ons. Vooral de vrolijkheid en de mogelijkheden van het continent. 'It's all a matter of adjustment', vertelde een van de Afrikanen ons op de vraag of er nog meer lading op een vrachtwagen kon. En zo is het. Aanpassen, opschuiven, inschikken en dan blijkt er veel meer te kunnen. Dat wordt het thema van onze reis besluiten we. Twee Nederlandse mid twintigers die erachter komen dat elk land het waard is om te ontdekken. En per fiets is de ontdekking in de Sahel, in de jungle, op de pampa, door de Rockies stevig. Maar die stevigheid, die weerstand die we moeten overbruggen zorgt ervoor dat indrukken worden gebeiteld in ons geheugen.

2001 - 2007

We fietsen door het verwoeste Uganda, beklimmen de Himalayas in het onstuimige Kashmir, omzeilen de mijnen in Cambodja en herontdekken de schitterende Alpen. Onze fietsen passen zich aan aan ons reisgedrag. Samen met Santos Bikes vinden we de ultieme reisfiets opnieuw uit. Brede banden, hydraulische remmen, veel betere schakelsystemen gecombineerd met veel stijvere frames helpen ons om nog beter onze doelen te bereiken. We vinden het erg leuk om onze jarenlange kennis en ervaringen te delen met iedereen die daar geïnteresseerd in is.

Dit zijn jaren met uitersten. We zweten in de jungle van Azie om een paar maanden later kou te lijden in de Himalaya. We downhielen in de Alpen en klimmen even later in Zwitserland. Met de kano wildwater varen we over verschillende Europese rivieren.

2007 CROSSING BORDERS III

Van Almaty naar Bangkok. Van Kazachstan naar Thailand. Het derde gedeelte van crossing Borders. Een overland trip door een van de grootste en meest indrukwekkende landschappen ter wereld. Via de vlakte van Kazachstan duiken we Kirgistan in. Het Zwitserland voor de Russen in de tijd dat dit een onderdeel was van de USSR. Langs het meer Issykul trekken we naar het zuiden de bergen in om uiterlijk op grote hoogte Tajikistan in te duiken. Via de Pamir highway scheren we langs de grens met Afghanistan dieper het land in. Na de centraal Aziatische landen duiken we het oosten van China in. Grensperikelen, verboden gebieden. Het oosten van China is soms lastig voor fietsers die overland naar het westen trekken. Maar uiteindelijk bereiken we na weken zwoegen het westen en is de weg naar het zuiden open. Via Laos en Thailand bereiken na een waanzinnige tocht Bangkok.

2008 - 2015

Jaren van adventure races, marathons, de grote wielerklassiekers en heel veel wereldfiets tochten. We schrijven voor veel verschillende media maar kiezen ervoor om altijd onze eigen tochten en races te rijden. Jaren gaan voorbij met 3 marathons per jaar en 10 wielerklassiekers cyclo sportives maar uiteindelijk zijn we altijd weer terug te vinden op onze vertrouwde Santos expeditiefietsen. USA, Duitsland, Indonesië, Slovenië, Frankrijk, Marokko, Madagascar, Mallorca, Georgie, Italië, Armenië, Spanje, India, enz. In de zomer wedstrijden en in de winter de wereld ontdekken.

2016 - ...

Marathon op Curacao, 3 keer de Mt Ventoux op, Bikepacken door Lesotho, trailrunning.

Portugal, Amerika, Afrika, Azië, Europa.

We merken dat we langzamerhand routeniers aan het worden zijn. In meer dan 90 landen hebben we geklommen, gefietst, gelopen. We kijken net zo uit naar een trip door Drenthe als een avontuur door Mauritanië. Onze wereld is door deze manier van leven enorm groot geworden. Tegelijkertijd lijkt alles heel dichtbij en kwetsbaar. We merken dat de laatste jaren de wereld in beweging is. Tijdens onze expedities ontdekken we tegenstellingen tussen bevolkingen die er eerst niet waren. We geloven sterk in het maken van contact, bruggen bouwen, elkaar begrijpen.

Buitensporten helpt ons om op plekken te komen die onvoorspelbaar en soms een beetje gevaarlijk ogen. Maar altijd zijn we weer verrast hoe toegankelijk de wereld in de praktijk is. En dat geeft hoop....